Téma: Lanove bagry
Autor
Správa
27. máj 2010 16:35:17
Zdravím pane Mikulíku. Toto má v malíčku pan Kolomý z muzea v Mladějově. Právě ve spolupráci s NTM připravuje knihu o bagrech na českém území, její text mám k dispozici, měl by vycházet postupně i na těchto stránkách. Cituji z knihy: "Rýpadel typu Ry 151 bylo v Uničově vyrobeno celkem 516 ks. Z toho pro tuzemsko 342 ks a pro export 174 ks." Vyráběly se od roku 1967, přesný rok ukončení výroby je otázkou, ale moc dlouho se asi nevyráběly.
30. máj 2010 18:04:28
Wau, knizka o bagrech na nasem uzemi?! Tak to nezni spatne. Zrovna jsem nedavno premyslel, ze by to nebyl vubec marnej napad, aspon nejakej prehled toho, co se u nas kdy vyrabelo s par fotkama.. Jenom mne to pripadalo mozna kapku moc specificky tema, skoro si neumim predstavit, jak by se neco takovyho prodavalo. O sobe vim, ze bych si to koupil
D ale kdo dal..? Kazdopadne jestli se naco takovyho fakt pripravuje, tak to je vic nez dobra zprava.
01. jún 2010 13:15:26
Pro pana Němečka – jsem rád, že se našel už druhý zájemce o koupi knihy
. Bude to hodně speciální kniha pro fajnšmekry. Doufám, že Národní technické muzeum dovede její vydání do zdárného konce. O D-063 bude v knize také spousta informací, pro tuto chvíli snad jen: „Typ D 063 byl nejen posledním, ale zároveň technicky nejdokonalejším ze všeho, co se v oboru klasických univerzálních lanových rýpadel na území ČSSR vyrábělo.“
Pro pana Mikulíka – jakákoliv další obrazová dokumentace do připravované knihy je vítána, pokud cokoliv máte v nějakém lepším rozlišení a budete se chtít podělit, budeme velmi rádi ![]()
02. jún 2010 17:26:03
Pane Hajek, diky za to info! Ta knizka bude naprosta parada (a taky totalni rarita). Tezko se da predstavit, kde se dalo o ceskych lanovych rypadlech pohledat tolik materialu, aby to vydalo na celou knizku. To musela byt asi celkem slusna facha
Rozhodne se tesim a doufam, ze se to povede zdarne dokoncit a vydat!
09. jún 2010 16:24:46
Tak taky už se té knížky nemůžu dočkat... Jelikož to asi nebude běžně prodávaný bestseller, snad se tu objeví info až to vyjde a hlavně kde to půjde sehnat, v Mladějově jsem zatím nic nezjistil. Je to jistě mimořádně odvážný počin, konečně něco i ze stavební branže. Zatím se stavební literaturou zásobuju jen ze zahraničních zdrojů a zatímco u nákladních vozidel už u nás vychází pěkné monografie o objevují se pomalu i zemědělské stroje, tak u stavebních to byla zatím bída. Na obsah jsem taky velmi zvědavý, jelikož se již léta amatérsky snažím zmapovat veškeré stavební a zemědělské stroje užívané v ČSSR v letech 1950 až 90, tak vím, že v knihách z 50. a 60. let šlo najít neuvěřitelné statistiky o počtech strojů jednotl. typů atd. A sortiment bagrů byl opravdu mimořádně široký - ať už tuzemské výroby, či dovozy z Polska, SSSR a NDR či přeživší poválečné "zápaďáky" a určitě mají autoři přístup do zajímavých archivů... Hlavně jsem zvědav na fotky protože jakékoli foto v literatuře z uvedených 40 let mají převážně hroznou kvalitu danou tehdejšími možnostmi tisku, tak snad se dočkáme i opravdových dobovek z originálu
09. jún 2010 17:07:11
Tá kniha bude neskutočná frajerina, verte mi
11. jún 2010 16:53:53
![]()
Když jsem byl v pondělí v pískovně Grygov, natočil jsem tohoto krasavce E-303, jak těží štěrkopísek z vody:
11. jún 2010 21:14:38
Kdybych to náhodou prošvihl, tak se taky hlásím jako vážný zájemce o výše zmiňovanou knížku a budu rád za upozornění, kde se dá sehnat.
15. jún 2010 11:39:22
Pan Karel Benda natočil pro bagry.cz unikátní video z rekonstrukce rypadla D500 v muzeu Mladějov na Moravě. V hlavní roli pan Radoslav Kolomý. Natočeno přístrojem Olympus PEN E-P1, firmě Olympus děkujeme za jeho zapůjčení:
28. jún 2010 21:59:15
Jedna hezká fotka je zde. Třeba to někdo dokáže identifikovat. Ten náklaďák pod bagrem je taky zajímavý ![]()
Foto zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=79576#79576
01. júl 2010 09:58:04
Tak to je paradicka, raketovej nosic jako sklapecka
) No ja si nemuzu pomoct, ale ty rusky auta maj takovej zvlastni neumelej smrnc. Mozna trochu mimo tema ale fakt pekny, skoda ze ta fotka neni vetsi. 200+ litru/100 Km
01. júl 2010 17:04:13
Davide seš trochu mimo mísu a myslím, že to dobře víš (záleží na tom kolik ti je let).
Konkrétní příklady: Kraz cisterna prázdná, trasa Pardubice - Brno 40l/100km. Kraz (starší typ) plně naložený radiolokátory a zapřažený přívěs s dvěma centrálama 80l/100km. Tedy stejné jako Tatra.
Zil 131 (prázdný) 40l/100km, Hummer H2 s podobným obsahem motoru jezdí za 25l.
Celý ten rozdíl končil v českých škodovkách a žigulících
01. júl 2010 17:06:22
Ano, musím být objektivní a říct, že je pravda, že tahače scania jezdí s 20 tunama za 25-30litrů. Ale to už je těžko porovnatelné protože to jsou "silniční speciály"
03. júl 2010 16:04:51
Martine, diky za upozorneni, ale nejdriv se zkus podivat pod ten obrazek at pochopis na co jsem reagoval;D
Jinak samozrejme spotrebu paliva u tohohle monstra absolutne netusim. Jedine co mne napada, ze vic nez 100/100 to asi nebude
04. júl 2010 08:16:02
No Martine .. jednou jsem měl možnost řídit ruskej raketovej nosič - zkrácenej pro trucktrial - byli v něm dva Chevrolety a ten bral 100 na 100 na půl plynu!!!!
Ale to moc k tématu "Lanové bagry" není , že ?
Zdravím
04. júl 2010 17:41:33
A ted zase neco k tematu - zrovna jsem se dival na to video z Mladejova a musim rict, ze je to uplne perfektni. Z toho by mohl byt regulerni dokument! Fakt dobre, jeste ze se tady v republice najdou i takovi nadsenci jako pan Kolomy
09. júl 2010 15:44:50
Cvekl, Z., Kolář, J.: Univerzální rypadla, SNTL, 1963
Na posledných 2 obrázkoch by mohol byť bager D-051, ten sa v knihe spomína ako výrobok Uničovských strojíren najčastejšie.
Zaujímavé je, že typ Ry-151, ktorý sa začal vyrábať až po roku 1963 (v uvedenej knihe sa Ry-151 vôbec nespomína), bol podľa mne dostupných informácií plne mechanicky ovládaný - bez vzduchu a hydrauliky. Starší, ale menší D-051 mal vzduchové ovládanie. Prečo sa začal vyrábať Ry-151 "po starom" ?
09. júl 2010 15:59:47
"Pán Google" našiel aj iný zaujímavý titul: Kluz Z.: Rýpadla RY 1, Mb 2, RY 100 (provoz, údržba a opravy), Praha 1963.
Jeden kus tejto knihy je v knižnici Sokolovské úhelné as., ďalší v akomsi "WorldCat". Má niekto možnosť prelistovať túto knihu a prefotiť z nej čo-to zaujímavé ?(Myslím, že tam je zaujímavé všetko
). Ďakujem.
12. júl 2010 10:31:53
Milan Kudláček: odkiaľ máš tie obrázky? Sú fajné.
12. júl 2010 17:25:06
Citaci přesných zdrojů bych musel dohledat, je to každopádně malá část z knížek a časopisů z 50.-70. let, které se dají vyhledat v Univerzitní knihovně, pokud má člověk hóódně času, a to už bohužel pár let nemám... Malá část proto, že tam nebýval scanner ale pouze kopírka a s ohledem na kvalitu tisku a fotografií v literatuře té doby je při přefocení a teprve následném naskenování většina obrázků nepoužitelná...
14. júl 2010 15:30:37
Tak to je sklizen
Super fota, doufam ze nekde existujou jeste dodneska i lepsi kopie.
15. júl 2010 15:43:24
Takýto poklad má vo svojom archíve pani Božena Royová, kronikárka mesta Horní Bříza. Foto bolo zverejnené v HBZ 04/2008 :
http://www.hornibriza.eu/index.php?active=156&lang=cs
Možno má toho aj viac, kto ste z blízka...
16. júl 2010 14:41:22
Licenční provedení motorového rypadla Škoda-
Menck typu Mb2 s lopatou 1 m3 na stavbě
přehrady Lipno v roce 1952. Německé stroje typů
Mb a Mc se u nás začaly vyrábět během druhé
světové války, kdy byly bombardovány továrny
v Německu, a jejich produkce pokračovala ve
Škodě a ČKD i po válce.
(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)
16. júl 2010 14:44:29
U starších parních lopatových rypadel se v případě potřeby odmontovala lopata a na její zdvíhací lano se zavěsil drapákový koš. K novějším rypadlům se už dodávaly zvlášť upravené drapákové výložníky.
Motorové rypadlo Menck & Hambrock typu M IV v drapákové úpravě použila firma Bukovský v letech 1931–32 u Brandýsa nad Labem.
(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)
